Vanuit mijn eerdere PDG-traject heb ik al een stevige basis gelegd in pedagogisch en professioneel handelen. De nadruk in deze afstudeerfase ligt daarom op het verder verdiepen van mijn vakdidactisch meesterschap*: het ontwerpen van betekenisvol onderwijs, het differentiëren binnen complexe leersituaties en het begeleiden van leerlingen in hun leerproces op een manier die recht doet aan hun diversiteit.
In mijn portfolio laat ik zien hoe ik mijn kennis en inzichten vertaal naar concreet handelen. Ik toon bewijs van groei in de drie domeinen van de afstudeerfase: Handelingsbekwaam leraar, Didactisch Ontwerp en Professioneel Profiel. Elk onderdeel weerspiegelt een ander aspect van mijn professionele identiteit, maar samen vormen ze één geheel — het beeld van een docent die koers houdt, onderzoekt, vernieuwt en verantwoordelijkheid neemt voor zijn onderwijspraktijk.
Mijn website dient als levend portfolio: een plek waar lessen, reflecties en bewijsmateriaal samenkomen. Het is niet enkel een verzameling documenten, maar een zichtbaar spoor van mijn ontwikkeling tot handelingsbekwaam leraar die zijn vak bewust en met overtuiging vormgeeft
Verder gebruik ik veel nautische metaforen om mijn diepgewortelde identiteit als oud-kwekeling mee te nemen om aan te tonen waar ik vandaan kom en waar ik naartoe ga.
*meester is een eretitel een benaming voor een hoofdmachinist die zijn of haar sporen verdient heeft in de scheepvaart.