AI Beoordelings matrix

Gepubliceerd op 21 oktober 2025 om 08:23

Bewijsmateriaal HB

Toetsmatrix – Vakdidactisch handelen (afstudeerfaseniveau) voor PDG-houders: module HB, focus op vakdidactisch handelen.

Deze blogpost zijn terug te vinden met de zoekfunctie #HB. 

HB-criterium (rubric) Wat het criterium vraagt Blogpost(s) die hier bewijs voor leveren Bewijssterkte (AI) Wat nog ontbreekt / te versterken
1. Lesontwerp: (vak)didactisch verantwoorde, activerende en effectieve onderwijsactiviteiten ontwerpen  Je kunt lessen ontwerpen die aansluiten bij leerdoelen, leerlingniveau en curriculum, met activerende werkvormen.  Lesplan, Populating my portfolio, Taxonomie Romiszowski, Dialogische overgang #HB  ⭐⭐⭐⭐  Voeg voorbeeldles toe met leerdoelen, differentiatie en evaluatie van effect. Gebruik VUT-structuur expliciet als model. 
2. Uitvoering: differentiëren in onderwijs tussen leerlingen/studenten  Je past instructie en begeleiding aan verschillen in voorkennis, tempo of leerstijl aan.  Dialogische overgang #HB, tijdtikker practicum, Didactisch coachen  ⭐⭐⭐  Maak concreet: beschrijf casus van één leerling of subgroep en hoe je aanpaste. Voeg observatie/feedback toe van werkplekbegeleider. 
3. Formatief handelen: leerproces volgen en bijsturen  Je gebruikt formatieve evaluatie (vragen, observatie, feedback, peer-review) om leren te sturen.  Didactisch coachen, Populating my portfolio, Dialogische spanning #HB  ⭐⭐⭐⭐  Voeg voorbeelden van leerlingfeedback of exit-tickets toe. Beschrijf hoe feedback tot lesaanpassing leidde. 
4. Summatief handelen: beoordelen van leerresultaten op vakinhoudelijke doelen  Je ontwikkelt of gebruikt toetsen/criteria die aansluiten bij de leerdoelen.  Taxonomie toegepast, Lesplan  ⭐⭐  Toon een toetsvoorbeeld of rubric met analyse van resultaten. Verwijs naar curriculumdoelen (SLO of mbo-kwalificatie). 
5. Onderbouwen van didactische keuzes met actuele theorie  Je verantwoordt keuzes op basis van vakdidactische literatuur en onderzoek.  Populating my portfolio, Taxonomie Romiszowski, Dialogische overgang #HB  ⭐⭐⭐⭐  Verwijs naar specifieke bronnen (Sweller, Wiliam, Hattie e.a.) en citeer volgens APA in portfolio. 
6. Evalueren van eigen didactisch handelen en bijstellen  Je reflecteert kritisch op de effectiviteit van je didactische aanpak en ontwikkelt verbeteracties.  In Beeld, Populating my portfolio, Dialogische spanning #HB, tijdtikker practicum  ⭐⭐⭐⭐  Voeg systematische reflectiecyclus toe (Wat ging goed? Wat ga ik veranderen? Waarom?). Link naar feedforward van begeleider. 
7. Integratie met curriculum en lange-termijndoelen  Je houdt rekening met leerprogressie binnen vakleerlijn of opleiding.  Lesplan, Taxonomie Romiszowski, Populating my portfolio  ⭐⭐  Maak koppeling zichtbaar met SLO-leerlijnen of mbo-kwalificatie-eisen. Toon hoe jouw lessen daarin passen.