Bewijsmateriaal HB
Toetsmatrix – Vakdidactisch handelen (afstudeerfaseniveau) voor PDG-houders: module HB, focus op vakdidactisch handelen.
Deze blogpost zijn terug te vinden met de zoekfunctie #HB.
| HB-criterium (rubric) | Wat het criterium vraagt | Blogpost(s) die hier bewijs voor leveren | Bewijssterkte (AI) | Wat nog ontbreekt / te versterken |
|---|---|---|---|---|
| 1. Lesontwerp: (vak)didactisch verantwoorde, activerende en effectieve onderwijsactiviteiten ontwerpen | Je kunt lessen ontwerpen die aansluiten bij leerdoelen, leerlingniveau en curriculum, met activerende werkvormen. | Lesplan, Populating my portfolio, Taxonomie Romiszowski, Dialogische overgang #HB | ⭐⭐⭐⭐ | Voeg voorbeeldles toe met leerdoelen, differentiatie en evaluatie van effect. Gebruik VUT-structuur expliciet als model. |
| 2. Uitvoering: differentiëren in onderwijs tussen leerlingen/studenten | Je past instructie en begeleiding aan verschillen in voorkennis, tempo of leerstijl aan. | Dialogische overgang #HB, tijdtikker practicum, Didactisch coachen | ⭐⭐⭐ | Maak concreet: beschrijf casus van één leerling of subgroep en hoe je aanpaste. Voeg observatie/feedback toe van werkplekbegeleider. |
| 3. Formatief handelen: leerproces volgen en bijsturen | Je gebruikt formatieve evaluatie (vragen, observatie, feedback, peer-review) om leren te sturen. | Didactisch coachen, Populating my portfolio, Dialogische spanning #HB | ⭐⭐⭐⭐ | Voeg voorbeelden van leerlingfeedback of exit-tickets toe. Beschrijf hoe feedback tot lesaanpassing leidde. |
| 4. Summatief handelen: beoordelen van leerresultaten op vakinhoudelijke doelen | Je ontwikkelt of gebruikt toetsen/criteria die aansluiten bij de leerdoelen. | Taxonomie toegepast, Lesplan | ⭐⭐ | Toon een toetsvoorbeeld of rubric met analyse van resultaten. Verwijs naar curriculumdoelen (SLO of mbo-kwalificatie). |
| 5. Onderbouwen van didactische keuzes met actuele theorie | Je verantwoordt keuzes op basis van vakdidactische literatuur en onderzoek. | Populating my portfolio, Taxonomie Romiszowski, Dialogische overgang #HB | ⭐⭐⭐⭐ | Verwijs naar specifieke bronnen (Sweller, Wiliam, Hattie e.a.) en citeer volgens APA in portfolio. |
| 6. Evalueren van eigen didactisch handelen en bijstellen | Je reflecteert kritisch op de effectiviteit van je didactische aanpak en ontwikkelt verbeteracties. | In Beeld, Populating my portfolio, Dialogische spanning #HB, tijdtikker practicum | ⭐⭐⭐⭐ | Voeg systematische reflectiecyclus toe (Wat ging goed? Wat ga ik veranderen? Waarom?). Link naar feedforward van begeleider. |
| 7. Integratie met curriculum en lange-termijndoelen | Je houdt rekening met leerprogressie binnen vakleerlijn of opleiding. | Lesplan, Taxonomie Romiszowski, Populating my portfolio | ⭐⭐ | Maak koppeling zichtbaar met SLO-leerlijnen of mbo-kwalificatie-eisen. Toon hoe jouw lessen daarin passen. |