Lessenserie ontwikkelen #HB

Gepubliceerd op 11 oktober 2025 om 09:23

Lessenserie Polytechniek 1

Begin van dit schooljaar heb ik al een Polytechniek lessenserie lesgegeven. Dit aan de hand van bestaande powerpoints. Voor mijn afstudeerfase ga ik dit negeren en een eigen lessenserie ontwikkelen aan de hand van de doel de school opgelegde leerdoelen en al bestaande toetsen. Persoonlijk vind ik dit heel erg spannend omdat de oude methode bewezen werkt, maar niet mijn didactische stijl is. Dit kan ook helemaal de verkeerde kant opgaan en hierdoor veel onvoldoendes gaan vallen onder de leerlingen.

Bewust neem ik ook SSI themas mee omdat ik bezig ben met DO.

Wat ga ik doen:

Ik ontwikkel en geef een lessenserie van vijf blokuren (90 minuten) voor het vak Polytechniek 1, gericht op de hoofdstukken 1 t/m 3 van de reader. De lessen bereiden studenten voor op de toets en versterken hun rekenkundige en technische basisvaardigheden.

Waarom:

Veel studenten hebben moeite met wiskundige en technische berekeningen, terwijl deze vaardigheden essentieel zijn voor vakmanschap, veiligheid en duurzaam werken in de techniek. Door middel van perspectiefgericht onderwijs en een SSI-thema (“Efficiëntie en duurzaamheid in techniek”) leren studenten niet alleen hoe ze moeten rekenen, maar ook waarom nauwkeurig werken belangrijk is in de praktijk.

Aanpak:

Elke les combineert uitleg, praktijkgerichte oefeningen en reflectie. Rekenen en SI-eenheden worden steeds gekoppeld aan herkenbare technische situaties, zoals materiaalverlies, tandwielverhoudingen of energieverbruik. Studenten leren via samenwerken, zelf controleren en toepassen in context.

Activiteiten:

  • Reken- en formuleopdrachten uit de reader

  • Praktische meet- en berekenopdrachten in duo’s

  • Mini-project rond energieverbruik (SSI)

  • Formatieve toetsen en feedbackmomenten

Kwaliteit:

De lessen sluiten aan bij de leerdoelen van de reader, stimuleren actief leren en ontwikkelen technisch inzicht. De VRAAK bevordert niet alleen kennis, maar ook beroepshouding: zorgvuldig, systematisch en duurzaam werken.


Dit is wat ik initieel bedacht heb om verder uit te werken:

 

Les 1 – Rekenen als vakmanschap

Hoofdstuk: 1.1–1.4

Doelen:

  • Studenten beheersen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen met positieve en negatieve getallen.

  • Studenten passen volgorde van bewerkingen correct toe.

    Kernbegrip: Precisie is vakmanschap.

Lesverloop (90 min)

  • Start (10 min): Casus: “Je zaagt vier stukken van 1,25 m uit een buis van 5,2 m – hoeveel verlies?”

  • Uitleg (20 min): Basisbewerkingen + volgorde van bewerkingen.

  • Oefenen (45 min): Individuele opdrachten uit de reader; peer review in tweetallen.

  • Reflectie (10 min): “Waar maakt 1 mm fout verschil?”

  • Afsluiting (5 min): Samenvatting + mini-quiz.

Materialen: Whiteboard, reader, meetlint, papier.

Evaluatie: Quiz + observatie.

link naar lessonup.

Les 2 – Machten, wortels, verhoudingen en procenten

Hoofdstuk: 1.5–1.9

Doelen:

  • Studenten kunnen machtsverheffen, worteltrekken, verhoudingen en procenten toepassen.

  • Studenten begrijpen samenhang tussen verhoudingen en rendement.

    Kernbegrip: Kleine fouten → grote gevolgen.

Lesverloop (90 min)

  • Start (10 min): Demonstratie tandwielen of hefboom (verhoudingen zichtbaar).

  • Uitleg (20 min): Machtsverheffen, wortels, procenten, rendement.

  • Oefenen (45 min): Opdrachten over verhoudingen en procenten; casus “motorrendement”.

  • Reflectie (10 min): “Wanneer is 1% fout acceptabel?”

  • Afsluiting (5 min): Bespreking – link naar SI-eenheden.

 

Les 3 – SI-eenheden: de taal van techniek

Hoofdstuk: 2.1–2.3

Doelen:

  • Studenten herkennen basiseenheden en afgeleide eenheden.

  • Studenten begrijpen nut van standaardisatie in techniek.

    Kernbegrip: Afspraak is maatwerk wereldwijd

Lesverloop (90 min)

  • Start (10 min): Mars Climate Orbiter (crash door fout in eenheden).

  • Uitleg (25 min): SI-stelsel, grootheden en symbolen.

  • Activiteit (40 min): Omrekenspel (meters, kilogrammen, Joules).

  • Reflectie (10 min): “Wat gebeurt er als elk land z’n eigen meter heeft?”

  • Afsluiting (5 min): Quizvragen uit hoofdstuk 3.

 

Les 4 – Toepassen van SI-eenheden in berekeningen

Hoofdstuk: 2.4–2.5 + 3

Doelen:

  • Studenten passen formules toe: oppervlak, volume, dichtheid, kracht, energie, vermogen.

  • Studenten kunnen eenheden correct combineren.

    Kernbegrip: Eenheid bepaalt betrouwbaarheid.

Lesverloop (90 min)

  • Start (10 min): Brug- of machine-ongeluk door verkeerde berekening.

  • Uitleg (25 min): Herhaling formules en eenheden.

  • Praktijk (45 min): Berekeningen met materialen (massa, volume, kracht).

  • Reflectie (10 min): “Hoe herken je of je berekening realistisch is?”

 

Les 5 – Toetsvoorbereiding en mini-project

Hoofdstuk: 1–3 (herhaling)

Doelen:

  • Studenten herhalen alle onderwerpen.

  • Studenten passen kennis toe in een realistische context.

    Kernbegrip: Duurzaam handelen begint met correct rekenen.

Lesverloop (90 min)

  • Start (10 min): Formatieve quiz (mentimeter of whiteboard).

  • Project (60 min): “Bereken energieverbruik van het opladen van een e-bike-accu.”

  • Presentatie (15 min): Groepsresultaten + bespreking efficiëntie.

  • Afsluiting (5 min): Toetsvoorbereiding + tips.