Open AI Dialoog Schenk - Biesta (AI generated)
Ik hoor al jaren bepaalde onderwijs professionals qua naam terugkomen in het onderwijs. Zowel op het KMTO als tijdens mijn studie in Leeuwarden. Een van die namen kwam gisteren meerdere malen terug: Biesta.
Mijn studiecoach van de PDG vind wat van Biesta en dat liet hij duidelijk blijken zonder zijn mening hierover te ventileren. Dat heb ik altijd erg knap gevonden, iets melden zonder te oordelen. Maar je neemt het toch over. Ik vond mijn PDG begeleider zo'n sterke persoonlijkheid. Hij kon mij tot mijn kern van mijn visie op onderwijs doordringen dat ik hem soms vervloekte. Tot het moment waar hij mij wilde hebben en dan hadden we samen een eureka moment! Altijd een inspirerende man, een voorbeeld voor mij geweest en nog steeds.
Onderstaande tekst is deels gegenereerd met behulp van AI,
Enfin Biesta. Die naam kwam gisteren weer een paar keer bovendrijven. Ik zie een gevaar in zulke revolutionairen. Zij hebben vaak zo'n afwijkende mening dat ze bijna cult gaan vormen met volgelingen omdat sommigen ook graag een afwijkende mening of visie willen hebben op iets wat gestandaardiseerd en genormaliseerd is, wat de norm is. En ik ken dat heel goed. Ik wil graag een afwijkende mening in een dialoog inbrengen om juiste iets in beweging te krijgen. Overigens wel een mening waar ik zelf achter sta.
Ik hoor dan ook graag afwijkende meningen. AI gevraag naar een samenvatting van de visie op onderwijs van Gert Biesta:
Gert Biesta’s visie op onderwijs draait om drie kernfuncties die samen het doel en de waarde van onderwijs bepalen:
-
Kwalificatie – het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen die nodig zijn om mee te doen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
-
Socialisatie – leerlingen en studenten leren deel uit te maken van tradities, praktijken en waarden van de samenleving en gemeenschap.
-
Persoonsvorming (subjectificatie) – ruimte voor de ontwikkeling tot een zelfstandig, kritisch en verantwoordelijk mens die kan handelen en keuzes maken.
Zijn centrale boodschap: onderwijs moet altijd een balans zoeken tussen deze drie functies. Wanneer één functie te dominant wordt (bijvoorbeeld alleen kwalificatie in de vorm van toetsresultaten), gaat dit ten koste van de andere twee.
Biesta pleit daarom voor een normatief perspectief op onderwijs: niet alleen de vraag “hoe leren leerlingen het best?”, maar vooral “waartoe leiden wij op?”. Daarmee vraagt hij leraren en scholen voortdurend na te denken over de bedoeling van hun onderwijs, over hun pedagogische verantwoordelijkheid en over de waarden die ze willen overdragen.
Aangezien ik AI al een tijd voed met mijn blogs, was ik wel benieuwd welke overeenkomsten (dus geen delta!) ik heb met Biesta. Dit kwam eruit:
Mooi, dan verbind ik Biesta’s visie direct aan jouw Professioneel Profiel (zoals NHL Stenden dit vraagt in de handleiding).
Samenvatting Biesta in relatie tot Professioneel Profiel
-
Kwalificatie
In jouw maritieme MBO-context betekent dit: studenten leren de vakkennis en technische vaardigheden (zoals elektrotechniek of polytechniek) die nodig zijn om te functioneren als matroos of technicus bij de Koninklijke Marine. -
Socialisatie
Dit gaat bij jou sterk samen met de militaire vorming: houding, gedrag, samenwerken in hiërarchische structuren, en het doorgeven van waarden zoals discipline, kameraadschap en verantwoordelijkheid aan boord. -
Persoonsvorming (subjectificatie)
Hier komt jouw zintuiglijk en ervaringsgericht onderwijs sterk naar voren. Je geeft studenten de ruimte om verwondering te ervaren, fouten te maken, keuzes te beargumenteren en een eigen professionele identiteit te ontwikkelen.
Biesta benadrukt dat goed onderwijs niet één van deze drie functies centraal stelt, maar altijd zoekt naar balans. Precies dat past bij jouw professionele identiteit: je wil studenten niet alleen voorbereiden op technische taken (kwalificatie), maar ook op hun rol in de marinegemeenschap (socialisatie) én hun groei als zelfstandige volwassenen (persoonsvorming).
Zo sluit Biesta’s visie aan bij jouw PP-opdracht:
-
je onderbouwt je onderwijsvisie met actuele pedagogische theorie (Biesta),
-
je verbindt dit met je eigen praktijk aan boord en in de klas,
-
en je laat zien welke waarden en doelen voor jou als docent richtinggevend zijn.
Hoewel dit door AI geschreven is, herken ik wel de inhoud. Het maakt dat ik nu wel een andere mening ontwikkel over de visie van Biesta. Ondanks dat ik (net als AI) gevoed ben met dialogen en meningen vanuit de PDG heb ik mij ontwikkelend tot een visie die deels overeen komt met die van Biesta. Een openbaring voor mij. Dit ga ik uitdiepen voor PP.
Bronnenlijst (APA 7e editie)
Biesta, G. J. J. (2012). Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
Biesta, G. J. J. (2015). Het prachtige risico van onderwijs. Culemborg: Phronese.
Missie-NaSk. (2024, 15 februari). Concept cartoons in natuurkunde-onderwijs: verwondering en misconcepten[Blogpost]. Missie-NaSk. https://www.missie-nask.nl/nask-blog
Missie-NaSk. (2024, 3 april). Experimenteren in onderwijs: van chaos naar overzicht [Blogpost]. Missie-NaSk. https://www.missie-nask.nl/nask-blog
Missie-NaSk. (2024, 12 juni). Afstudeerfase en didactisch onderzoek: persoonlijke reflectie [Blogpost]. Missie-NaSk. https://www.missie-nask.nl/nask-blog