Leeruitkomst – Open dialoog
Ik toon aan dat ik een open en professionele dialoog kan voeren door mijn rol als vertrouwenspersoon binnen Defensie. In deze functie ben ik gewend om in een veilige en vertrouwelijke setting complexe en gevoelige vraagstukken bespreekbaar te maken. Dit vraagt van mij luistervaardigheid, empathie en het vermogen om oordeelvrij ruimte te geven aan de ander.
Mijn deelname aan de intensieve interne cursus van ETOP op landgoed Beukbergen (Defensiecentrum o.a. voor geestelijke verzorging) heeft mij daarbij verdiept in gesprekstechnieken, ethische kaders en interculturele sensitiviteit. Hierdoor heb ik geleerd om gesprekken systematisch te benaderen en tegelijkertijd het persoonlijke en menselijke centraal te houden.
Deze ervaring vertaal ik naar mijn onderwijspraktijk: in de klas stimuleer ik leerlingen en collega’s om in dialoog te reflecteren op leerervaringen, dilemma’s en professionele keuzes. Ik draag zo bij aan een cultuur van vertrouwen en wederzijds respect, waarin verschillende perspectieven onderzocht worden. Daarmee ontwikkel ik mijn eigen professionele identiteit én lever ik een bijdrage aan de professionele en persoonlijke ontwikkeling van anderen.
Leeruitkomst – Open Dialoog in de rol van vertrouwenspersoon (VP)
Ik bewijs dat ik als vertrouwenspersoon binnen Defensie op professionele wijze open dialoog bevorder, doordat ik in staat ben om de eisen en taken van deze functie te vervullen en daarmee een veilige, transparante omgeving te creëren waarin medewerkers zich gehoord voelen, én waarin integriteit en sociale veiligheid worden gewaarborgd.
Uiteenzetting van de eisen en taken & verbinding met open dialoog
| Eis / Taak Vertrouwenspersoon | Vaardigheden / Houding | Verbinding met open dialoog | Mijn ervaring / versterking door ETOP-cursus |
|---|---|---|---|
| Luisterend vermogen / eerste opvang | Empathie, geduld, oprechte aanwezigheid; vragen zonder oordeel; actief luisteren | Dialoog begint met ruimte geven: zorgen dat de ander zich veilig voelt om open te zijn | In de cursus geleerd gespreksmodellen die actief luisteren bevorderen, reflectieve vragen stellen, non-verbaal signaleren. |
| Vertrouwelijkheid / geheimhouding | Zorgvuldigheid, ethisch besef, helder communiceren over grenzen van vertrouwelijkheid | Dialoog begint met ruimte geven: zorgen dat de ander zich veilig voelt om open te zijn | In de cursus geleerd gespreksmodellen die actief luisteren bevorderen, reflectieve vragen stellen, non-verbaal signaleren. |
| Neutraal / onpartijdig zijn | Zelfbewustzijn, professionele afstand, transparantie over rol en relatie | Open dialoog vraagt dat de facilitator niet kleur geeft, zodat alle stemmen vrij zijn | Oefening met casussen waarin belangen/emoties hoog zijn; interpretaties herkennen en uitstellen. |
| Informatie & advies geven over mogelijkheden / procedures | Kennis van regelgeving, protocollen; duidelijkheid scheppen; opties bespreken | Open dialoog is niet vrijblijvend: helderheid over keuzes versterkt vertrouwen en regie | ETOP gaf inzicht in Defensie-protocollen; rollenspellen om gesprekspartner te begeleiden. |
| Preventieve rol / signaleren van patronen en cultuur | Sensitiviteit voor sfeer en groepsdynamiek; signaalvaardigheid | Open dialoog betekent dat kleine signalen bespreekbaar worden | Training in observeren, rapporteren en intervisie; in praktijk stilzwijgen doorbroken. |
| Eigen grenzen kennen / professionele ontwikkeling | Zelfreflectie, veerkracht, discipline; weten wanneer doorverwijzen nodig is | Open dialoog vereist dat je stevig staat en je waarden helder hebt | ETOP besteedde aandacht aan zelfreflexie, supervisie en lastige gesprekken. |
Concrete Leeruitkomst Formulering
- Ik bereik de volgende meetbare leeruitkomsten passend bij open dialoog / VP:
- Veiligheid creëren: ik zorg dat bij alle gesprekken duidelijk is dat alles vertrouwelijk is, oordeelvrij en door de melder bepaald.
- Neutraal faciliteren: ik faciliteer gesprekken zonder partijdigheid, waardoor meerdere perspectieven gehoord worden.
- Transparantie bieden: ik leg helder uit welke procedures en opties er zijn en ondersteun keuzes.
- Cultuur van openheid bevorderen: ik signaleer en benoem patronen of sfeerproblemen en draag bij aan bewustwording.
- Reflectie en professionele groei: ik reflecteer regelmatig op mijn eigen handelen, onderhoud mijn kennis en bewaak mijn grenzen.