Uitnodiging startbijeenkomst PP 10 september
Dit is een deel van de email die we hebben gekregen voor de startbijeenkomst PP:
Beste FO student,
Fijn dat jij je ingeschreven hebt voor de begeleidingsbijeenkomsten professioneel profiel op de woensdagavond online. Anne van der Werff en Yvonne Boksebeld zijn de begeleiders van deze groep.
Hierbij nodigen wij jou uit voor de online startbijeenkomst op woensdagavond 10 september van 18.15 tot 19.45 uur.
Je hebt je vast al ingeschreven in de BB course B-TLO-DT/VT- Onderwijsprofessional: Professioneel profiel, zo niet, doe dit dan alsnog.
We willen je ter voorbereiding op de startbijeenkomst vragen het onderstaande te doen:
- verkrijg de handleiding professioneel profiel Flex 2025-2026 (te vinden via een link op BB ultra naar het praktijkbureau of ga rechtstreeks naar de site van het praktijkbureau) en neem deze alvast door;
- opdracht: Denk alvast na over de essentie voor jou van het leraarschap door een antwoord te geven op de vraag 'Ben je meer een pedagoog/onderwijskundige of meer vakspecialist"?;
- bekijk in de bijlage de praatplaat ‘Module Professioneel profiel in vogelvlucht’. Deze heb je nodig tijdens de startbijeenkomst.
Dit heb ik vanuit mijn blogs kunnen extrapoleren voor de opdracht:
Mijn rollen als leraar/docent
Naar aanleiding van mijn website en onderwijsstijl zijn de 6 rollen van mijn als leraar ingeschat en verdeeld naar verhouding. Dit profiel geeft inzicht in hoe ik functioneer als docent in mijn maritieme en didactische context.
Top 6 met percentages
- Pedagoog: 30%
- Didacticus: 25%
- Coach: 15%
- Vakexpert: 12%
- Ontwerper/ontwikkelaar: 10%
- Teamspeler: 8%
Ik had verwacht dat de Didacticus nét op nummer 1 zou staan, met de Pedagoog op een goede tweede plaats. Maar dat mijn rol als teamspeler zo laag zou scoren, had ik niet zien aankomen. Dit bleek ook duidelijk uit mijn blogs. Nu ben ik benieuwd hoe dit komt. Werk ik misschien weinig samen? Of schrijf ik er minder over omdat samenwerken me vrij gemakkelijk afgaat?
Reflectie in STARR-structuur
Situatie
Tijdens mijn lessen in Polytechniek 2 en Elektrotechniek bij de KMTO merk ik dat ik verschillende rollen van de leraar inzet om de leerstof betekenisvol te maken. Mijn onderwijsstijl is sterk gericht op verwondering, zintuiglijk leren en maritieme context.
Taak
Mijn taak als docent is om studenten niet alleen kennis en vaardigheden bij te brengen, maar ook om hen te begeleiden in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Ik zorg voor structuur, veiligheid en motivatie in de klas.
Actie
Ik heb bewust gekozen om de 6 rollen van de leraar als kapstok te gebruiken en mijn onderwijsactiviteiten daaraan te spiegelen (vanuit de PDG overgenomen. Dit was een, zoniet de kapstok om je lessen vorm te geven). Zo zet ik sterk in op de rollen van pedagoog en didacticus, maar geef ik ook ruimte aan coaching, vakexpertise en het ontwerpen van eigen leermiddelen in maritieme context.
Resultaat
Het resultaat is dat mijn studenten mijn lessen als betekenisvol en concreet ervaren. Ze begrijpen beter hoe natuurkundige en technische principes in hun werk aan boord toegepast worden. Ook krijg ik terug dat mijn creatieve aanpak (zoals strips en experimenten) hen helpt om abstracte concepten te begrijpen.
Reflectie
Deze analyse maakt duidelijk dat mijn kracht ligt in de pedagogische en didactische rollen. In de toekomst wil ik mijn rol als teamspeler verder ontwikkelen door te onderzoeken of ik daadwerkelijk een mindere teamspeler ben dan dat ik zelf beschrijf in mijn blogs, of dat er een andere reden voor dit laagste percentage is. Ik ga in ieder geval nauwer samenwerken met collega-docenten en gebruik te maken van hun feedback. Ook wil ik mijn vakexpertise verder verdiepen zodat ik de koppeling naar de marinepraktijk nog sterker kan maken.