Welkom bij missie Afstudeer-fase!

Aangekomen in de afstudeerfase beschrijf ik hier mijn laatste etappe naar mijn leraarschap. Ik neem jullie mee naar het einddoel van deze missie, namelijk het behalen van mijn diploma. Hiervoor moet ik een tweetal modules maken. Dit zal zichtbaar worden tijdens deze reis.

Word ik echt zo gezien?

Ik vroeg Sora — zo’n AI-model dat netjes alles van m’n website leest zonder te zuchten — om mij te portretteren. Niet letterlijk, gewoon: “Lees missie-nask.nl, trek je conclusies, en zet de schrijver in zijn natuurlijke habitat.” Zo’n simpele opdracht, zou je zeggen. Nou, daar kwam ze hoor. Met een plaatje. Een leraar. Aan een labtafel. In een lokaal. Krijtbordje achter hem, formules erop, bekerglazen met blauw en oranje vloeistof (klassiek), een Bunsenbrander voor z’n neus, periodiek systeem op de achtergrond en een model van het zonnestelsel alsof het natuurkunde en sterrenkunde één grote happy familie is. Alles klopt. Alles.

Lees meer »

Wie ben ik als leraar?

Tijdens mijn opleiding en werk in het mbo stel ik mezelf geregeld de vraag: wat maakt iemand een goede leraar? In deze post neem ik je mee in een persoonlijke reflectie op mijn sterke kanten, mijn valkuilen én hoe ik mezelf ontwikkel als docent. Ik doe dat aan de hand van de STAR-structuur: Situatie, Taak, Actie en Resultaat.

Lees meer »

Samenwerken als professional

Wie voor de klas staat, doet veel meer dan uitleggen. Als docent natuurkunde in opleiding aan NHL Stenden, geloof ik sterk dat een goede leraar een professional is. Iemand die zijn vak verstaat, reflecteert op zijn handelen én zichzelf actief ontwikkelt binnen een groter netwerk van onderwijs, wetenschap en samenleving.

Lees meer »

Concept Cartoons

Als docent natuurkunde op het KMTO werk ik dagelijks met studenten die liever sleutelen dan rekenen. Hun kracht zit in doen, voelen, bouwen, horen, ruiken en bewegen — kortom: in zintuiglijk leren. Tegelijkertijd vraagt de beroepspraktijk op een marineschip óók om een scherp inzicht in abstracte begrippen zoals vermogen, rendement en energie. Juist daarom zoek ik constant naar manieren om mijn lessen visueel, betekenisvol en praktijkgericht te maken. Eén van mijn nieuwe favoriete hulpmiddelen hierin zijn conceptcartoons.

Lees meer »