
Verhalen verteld in beeld
Leraar zijn is een vak – en een voorbeeldrol
Wie voor de klas staat, doet veel meer dan uitleggen. Als docent natuurkunde in opleiding aan NHL Stenden, geloof ik sterk dat een goede leraar een professional is. Iemand die zijn vak verstaat, reflecteert op zijn handelen én zichzelf actief ontwikkelt binnen een groter netwerk van onderwijs, wetenschap en samenleving.
Toen ik werd gevraagd om model te staan voor mijn eigen opleiding, heb ik volmondig "ja" gezegd. Niet omdat ik zo graag op de foto sta, maar omdat ik het belangrijk vind om te laten zien waar ik voor sta: zintuiglijk onderwijs, theoretisch onderbouwd, praktisch verweven. En vooral: een vakdocent die zichzelf serieus neemt.
Waarom zichtbaar zijn ertoe doet
Het feit dat ik nu letterlijk op de voorpagina sta van de deeltijdopleiding Leraar Natuurkunde betekent voor mij meer dan een leuke foto. Het is een statement. Ik wil aan studenten, collega’s én aan mijn eigen leerlingen laten zien:
"Onderwijs geef je niet zomaar. Dat dóe je met overtuiging, onderbouwing en met trots."
Door zichtbaar te zijn voor en binnen de opleiding laat ik zien dat ik me verbonden voel met het vak én met de missie van goed onderwijs. Het geeft me kansen om samen te werken met andere vakmensen, mijn netwerk uit te breiden en mezelf voortdurend bij te scholen — en dat neem ik allemaal mee naar de klas.
Professioneel zijn = samenwerken
Voor mij betekent professioneel zijn ook: de samenwerking opzoeken. In de klas met collega’s, op de werkvloer met praktijkopleiders, in het onderwijsveld met lectoraten, vakverenigingen en andere docenten in opleiding. Zo bouw ik aan duurzame relaties waarin kennis gedeeld en versterkt wordt.
Ik geloof niet in de leraar als eenling. We hebben elkaar nodig om te blijven leren, reflecteren en verbeteren. Daarom werk ik graag samen met anderen, ontwikkel ik open lesmateriaal, en ben ik altijd bereid om mijn inzichten te delen — online, op studiedagen of via mijn eigen lesblog.
Leren zichtbaar maken
Of het nu gaat om een conceptcartoon, een prakticumopdracht of een foto op de NHL-website: ik wil leren zichtbaar maken. Want leren is niet alleen een cognitief proces, maar ook een culturele en sociale praktijk. Als je als docent laat zien dat jij ook leert, groeit en deelneemt aan een breder onderwijsnetwerk, dan geef je een krachtig signaal af aan je studenten: professioneel zijn is iets waar je elke dag actief voor kiest.
Tot slot
Mijn ambitie? Een docent zijn die inspireert door zijn daden, zijn lessen én zijn voorbeeld. Daarom werk ik aan mijn didactisch vakmanschap, deel ik wat ik leer met anderen, en blijf ik reflecteren op mijn rol in het onderwijs. Want als wij het verschil willen maken voor onze studenten, moeten we eerst het verschil durven maken in onszelf.
Reactie plaatsen
Reacties