Word ik echt zo gezien?

Ik vroeg Sora — zo’n AI-model dat netjes alles van m’n website leest zonder te zuchten — om mij te portretteren. Niet letterlijk, gewoon: “Lees missie-nask.nl, trek je conclusies, en zet de schrijver in zijn natuurlijke habitat.” Zo’n simpele opdracht, zou je zeggen. Nou, daar kwam ze hoor. Met een plaatje. Een leraar. Aan een labtafel. In een lokaal. Krijtbordje achter hem, formules erop, bekerglazen met blauw en oranje vloeistof (klassiek), een Bunsenbrander voor z’n neus, periodiek systeem op de achtergrond en een model van het zonnestelsel alsof het natuurkunde en sterrenkunde één grote happy familie is. Alles klopt. Alles.

Lees meer »

Peerfeedback vakdidactiek portfolio

Ter afronding, de laatste fase, van de module vakdidactiek heb ik mijn lijnmanager LTZ2OC (TD) E.G. (Lisa) de Waal, BSc Hoofd Opleidingseenheid Initiële Opleidingen KMTO gevraagd mijn portfolio te beoordelen aan de hand van de rubriek en hier peerfeedback op te geven.

Lees meer »

Video uitleg - didactische werkvorm

Ook maak ik gebruik van de ervaringen opgedaan tijdens corona met online didactische werkvormen. Een goed voorbeeld hiervan is het nog onlangs uitleggen van een misconcept hoeveel stroom loopt in een serie en/of parallel schakeling. Hiervoor heb ik een studiegenoot via een online simulatie programma uitgelegd hoe dit precies werkt. Deze uitleg opgenomen en via YouTube gepubliceerd:

Lees meer »

Populating my portfolio

Op mijn missie als docent en vakdidacticus leraar natuurkunde en scheikunde heb ik eindelijk het gevoel dat ik in een flow zit. Het is een interessante fase waarin ik mijn ervaringen en nieuw aangeleerde didactische vaardigheden kan toepassen. Dit alles wordt ondersteund door relevante literatuur die mijn inzichten verrijkt en mijn aanpak verfijnt. Ik wordt hier scherper en kritischer door.

Lees meer »

Tragiek van het onderwijs: nostalgie naar vroeger

Regelmatig lees en hoor je dat er een enorme negativiteit is rond het huidige onderwijs. Als ik zelf zou meegaan met deze emoties zou ik nooit het onderwijs ingegaan zijn op latere leeftijd. Want, waarom zou ik nu willen lesgeven als het vroeger allemaal beter was?

Lees meer »