Een grote wisseltruc richting HB
De laatste week ben ik dus erg veel aan het schrijven en verbeteren zonder einde. Wat ik nu gedaan heb is mijn oorspronkelijke PP portfolio (die beroemde 80%) door te trekken naar 100%, maar niet voor PP, wél voor HB. Met mijn coach heb ik afgesproken dat ik doorschrijf en vanuit deze blog verwijs om mijn HB aan te tonen in de VRAAK-structuur.
Het afronden van de PDG gebruik ik als startpunt, daarmee kan ik een ontwikkeling laten zien. Niet per se een mooie rechte lijn omhoog, want soms ontwikkel je je ook de verkeerde kant op, een richting die niet past bij mijn persoonlijkheid, karakter of vak. Maar dat hoort er bij, een leven lang groeien betekent ook dat je afslagen neemt. Soms langs prachtige landschappen, soms naar knelpunten of valkuilen.
Analoge kaart, digitale vloot
Ik heb dus een grote wisseltruc uitgevoerd, het analoge portfolio is onderdeel van het geheel om HB aan te tonen. PP verwerk ik via de routekaart in een podcast, digitaal maar stevig geankerd in het analoge bewijs.
En nu ik dit schrijf realiseer ik me dat ik sinds 2020 al een routekaart van James Cook op mijn homepage heb staan, dat was het eerste beeld waar ik aan dacht toen ik begon met deze site, en het klopt nog steeds. Wij zijn als leraar ontdekkingsreizigers die met een armada van schepen onze leerlingen naar onbekende kusten begeleiden.
Het kompas als HB
Ons kompas wordt steeds opnieuw gekalibreerd door opleiding, feedback en ontwikkeling. PP liet mij zien welke koers ik wil varen, HB dwingt mij om te laten zien dat ik ook echt kan zeilen, dat ik beslissingen neem in de praktijk, dat ik leerlingen en collega’s meeneem, dat ik mijn keuzes onderbouw met theorie en feedback.
Dat betekent dat ik pedagogisch moet laten zien hoe ik inspeel op verschillen tussen leerlingen, dat ik didactisch verantwoord onderwijs ontwerp en uitvoer en dat ik vanuit een brede professionele basis mijn handelen onderbouw met actuele theorie en inzichten. Een voorbeeld hiervan is hoe ik in een les over elektromagnetisme differentiatie heb toegepast, waarbij ik sterke studenten uitdaagde met een extra practicumopdracht, terwijl ik andere studenten meer begeleiding gaf bij de basisprincipes. De feedback van die groep liet zien dat ze zich gezien voelden in hun leerproces.
Ook heb ik van mijn werkplekbegeleider (collega) teruggekregen dat mijn lesopbouw helder en veilig was, zelfs toen de apparatuur haperde, dat bevestigde mijn vermogen om in onverwachte situaties pedagogisch adequaat te handelen.
Daarnaast heb ik een formatief toetsmoment ontwikkeld waarin leerlingen elkaar beoordeelden op het uitleggen van natuurkundige begrippen. Dit leverde niet alleen inzicht op in hun kennis, maar versterkte ook hun samenwerking en verantwoordelijkheid, iets wat direct aansluit bij burgerschapsvorming.
Conclusie
Dus die oude Cook-kaart blijkt meer dan symbolisch, het is mijn metafoor om te laten zien dat PP en HB niet losstaan, maar twee kanten zijn van hetzelfde verhaal. De kaart geeft richting, het kompas houdt ons op koers, en soms wijkt de route af, maar ook dat is deel van de reis.