Paniek? #PP

Gepubliceerd op 8 september 2025 om 08:37

Feedback of kritiek?

Soms vind ik het lastig om feedback te ontvangen. Het voelt al snel alsof het kritiek is. Maar juist in de klas ontdek ik telkens opnieuw dat zolang ik mijn leerlingen vooropstel, ik ook mijn eigen emoties kan sturen. Dan houd ik de leiding over de les en zorg ik ervoor dat iedereen de klas uitgaat met meer kennis én met een beetje verbazing over natuurkunde.

Vandaag begon het met een gesprek over momenten en koppels, maar eindigde het bij elektrische auto’s. Verrassend genoeg merk ik dat deze generatie studenten daar veel minder enthousiast over is. Ze willen juist de conventionele motor horen, voelen en ruiken. Het zijn die onverwachte zijpaden die mijn lessen kleur geven.

Mijn onderwijs is zintuiglijk. Geluid, geur, tast en beeld: het helpt de leerlingen de theorie écht te ervaren. Het herinnert mij eraan dat dit bovenaan mijn persoonlijke ranglijst van didactische werkvormen staat. En dat ik helemaal niet onzeker hoef te zijn.