VRAAK samenvatting #DO

Gepubliceerd op 29 augustus 2025 om 07:44

VRAAK – Leren van mijn eigen lessen

De afgelopen weken heb ik meerdere STARR-reflecties geschreven over mijn lessen, bijlessen en de start van mijn afstudeerfase. Om deze ervaringen overzichtelijk samen te vatten, heb ik ze nu in de VRAAK-methode (Vraag, Reflectie, Actie, Aanpassing, Kracht) gezet. Dit geeft me direct inzicht in wat ik geleerd heb, welke stappen ik genomen heb en welke kracht ik meeneem naar de toekomst.

Deze methode is een zeer duidelijke manier om mijn leeruitkomsten voor de afstudeerfase modules weer te geven en te borgen.

Om dit overzichtelijk te houden heb ik AI gevraagd om mijn posts in STARR structuur te lezen en te samenvatting in de VRAAK methodiek. Dit is wat er uitgekomen is na redactie mij mij:


1. Bijlessen / Beheersen en geduld

  • Vraag: Hoe begeleid ik studenten effectief richting een herkansing, zonder mijn geduld te verliezen?

  • Reflectie: Ik merkte dat mijn structuur goed stond, maar dat mijn ongeduld groeide als het leerproces langzaam ging.

  • Actie: Gestructureerde bijlessen, gebruik van vaktaal, oefentoetsen en coachend werken.

  • Aanpassing: Meer variatie in werkvormen en geduld; niet elke student leert in hetzelfde tempo.

  • Kracht: Ik bied structuur en pas me aan aan het leerproces van de student.


2. Herkansing als docent

  • Vraag: Hoe maak ik een toets overzichtelijker voor mijn leerlingen?

  • Reflectie: De oude opzet was rommelig en gaf weinig houvast.

  • Actie: Toets heringericht: per hoofdstuk apart, logische volgorde (begrip – open – rekenen).

  • Aanpassing: Layout en structuur zijn net zo belangrijk als de inhoud.

  • Kracht: Ik kan orde en overzicht creëren waardoor studenten meer houvast krijgen.


3. Start afstudeerfase

  • Vraag: Hoe start ik een fase die abstract en onduidelijk voelt?

  • Reflectie: Ik voelde onzekerheid en frustratie, omdat ik normaal alles strak voorbereid.

  • Actie: Dagelijks STARR-reflecties schrijven en mijn voortgang monitoren.

  • Aanpassing: Accepteren dat ik niet alles vooraf kan beheersen; vertrouwen op het proces.

  • Kracht: Discipline en reflectie geven mij houvast in onzekere situaties.


4. Misconcepten en vaktaal

  • Vraag: Hoe ga ik om met misconcepten die soms door instructeurs (of mijzelf) geïntroduceerd worden?

  • Reflectie: Misconcepten zijn gevaarlijk en foutieve metaforen worden snel overgenomen.

  • Actie: Vaktaal aanscherpen, misconcepten expliciet benoemen en bespreken.

  • Aanpassing: Metaforen kunnen helpen, maar vaktaal moet altijd centraal blijven staan.

  • Kracht: Mijn scherpte in taalgebruik voorkomt misverstanden en vergroot duidelijkheid.


Slotgedachte

Door mijn STARR-ervaringen te vertalen naar de VRAAK-methode zie ik patronen: structuur, taalgebruik en reflectie zijn mijn sterke kanten. Tegelijkertijd leer ik steeds meer om flexibel te blijven en niet alles vooraf dicht te timmeren. Mijn kracht ligt in helderheid, mijn leerpunt in geduld en vertrouwen.


AI heeft een conclusie getrokken over mijn kracht. Ik ben het er zelf niet helemaal mee eens, maar nadat ik dit heb laten lezen door mijn directe collega's, klopt het wel. Ik ben niet altijd helder omdat ik vaak andere invalshoeken pak waardoor het soms juist onhelder lijst te zijn. Naderhand is mijn alternatieve gedachte vaak helderder dan verwacht. 

Het leerpunt klopt wel, ik ben niet altijd geduldig omdat ik soms 'sneller denk dan mijn eigen schaduw', hierdoor krijg ik niet altijd iedereen mee in hoe ik denk. Het gevolg is dat ik meer vertrouwen in anderen moet hebben om het leren te bevorderen. 

Al met al klopt dit wel.