Druk? #DO

Gepubliceerd op 4 september 2025 om 14:13

SITUATIE – Tweede les gegeven. Onderwerp: druk. Dit onderwerp sloeg beter aan dan temperatuur en aggregatietoestanden. Mooie les gedraaid, met wat afwijkende zijpaden, en steeds cyclisch terug naar de hoofdonderwerpen.

TAAK – Ik had mij voorgenomen om minder open vragen te stellen en de les meer theoretisch te benaderen. Doel: meer respons uit de groep krijgen, beter kunnen inschatten waar misconcepten en begripsvorming zaten, en de klas meer rust en overzicht geven in het doorlopen van de stof.

ACTIE – Les bewust theorie-leidend gegeven en de rollen omgedraaid: de groep laten komen met vragen in plaats van andersom. Vooraf de PowerPoint op papier uitgedeeld zodat ze de slides in eigen tempo konden lezen en overdenken. Afwijkende onderwerpen kort besproken, maar telkens terug naar de kern. Ook de studiewijzer ingezet voor huiswerk en structuur.

RESULTAAT – Veel meer respons uit de groep—een verademing. Ik kon scherp zien waar de misconcepten zaten en hoe het begrip zich ontwikkelde. De aanpak met papieren slides gaf merkbaar rust; studenten konden zelf lezen en nadenken. De studiewijzer werd opnieuw als erg effectief ervaren: huiswerk overzichtelijker, meer grip.

REFLECTIE (en vervolg) – Bewust werken met deze didactische werkvorm helpt: laat de groep maar vragen stellen. Dat ga ik vasthouden, net als het uitreiken van de slides en het gebruiken van de studiewijzer. Als afsluiter heb ik gevraagd of ze mij willen uitdagen met verdiepende vragen over het komende onderwerp krachten—zo activeer ik ze alvast. Morgen dus krachten. De reader legt de drie wetten van Newton niet echt uit maar behandelt ze door elkaar heen; ik ga dit juist gestructureerd doen: stap voor stap, in verschillende situaties de resultante tekenen. Les is voorbereid. Ze gaan ook meer rekenen met formules—dat wordt spannend, ik ben benieuwd hoe de les zal zijn.

Overigens ben ik bewust dat dit voor deze groep werkt en wellicht voor een volgende niet.