Herkennen en Berekenen

Gepubliceerd op 18 augustus 2025 om 07:35

 


Introductie

Mijn lessen zijn via een strakke structuur opgebouwd. Dit is wenselijk gezien de verschillende niveaus en de diverse geografische achtergronden van de leerlingen. Hierdoor moet je veel differentiëren. Door structuur aan te brengen wordt dat differentiëren eenvoudiger, omdat je altijd kunt terugvallen op de vaste opbouw.

Twee van de werkwoorden die ik in mijn structuur gebruik zijn herkennen en berekenen. Het is natuurlijk complexer dan dat, maar voor deze post benoem ik het bewust eenvoudig.


Reflectie toets ELT3

Ik heb de derde toets nagekeken en daarbij sprong één punt heel duidelijk naar voren. Ik heb met de klas een volledige les besteed aan het oefenen met opgaven: een oefentoets. Deze hebben ze vrijwel allemaal goed gemaakt. Ook heb ik veel verteld over de onderwerpen en systemen, zodat ze het herkennen beter zouden beheersen.

Toch is juist dat laatste – het herkennen – minder goed en soms zelfs helemaal niet goed gegaan. Rekenen met formules vind ik zelf niet moeilijk en ik leer iedere klas de methode GOFIRE: Gegevens – Omrekenen – Formules – Invullen – Rekenen – Eindantwoord controleren. Dit is toepasbaar op werkelijk iedere opgave, zelfs als je de context niet volledig begrijpt. Het is een gestructureerde manier van rekenvragen oplossen, en dit werkt: ook bij de klas van vorige week.

Maar aangezien velen van deze klas de begripsvragen minder goed hebben beantwoord, moet ik kritisch kijken naar de effectiviteit van GOFIRE. Het kunnen berekenen is één ding, maar het begrijpen is iets anders.

Daarnaast hebben veel leerlingen mijn uitspraken letterlijk opgeschreven. Dat lijkt positief – ze onthouden woord voor woord wat ik zeg – maar het betrof niet altijd vaktaal. Ook spreektaal en losse formuleringen zijn overgenomen. Daarmee heb ik de plank misgeslagen: ik had consequent vaktaal moeten gebruiken. Ik benoem dit wel af en toe, maar blijkbaar nog te weinig.


Resultaat toets ELT3

Op twee na heeft iedereen de toets gehaald. Eén leerling mist duidelijk voorkennis; die ga ik extra begeleiden met bijles. De andere leerling lijkt de eerste toets als een soort oefentoets te hebben gezien: hij haalde die helemaal niet, maar de tweede toets wel.


Conclusie / Wat ik meeneem

Wat ik vooral meeneem uit deze toets, is dat ik scherp moet blijven. Herkennen en berekenen moet ik combineren, en daarnaast moet ik zelf consequent vaktaal gebruiken in mijn uitleg én dat ook expliciet benoemen naar de klas.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.