De leraar als pedagoog
dd 22 November 2023.
Pedagogiek is ook gevalideerd vanuit de PDG.


Module Pedagogiek
Centraal in deze module staan de pedagogische kennis en vaardigheden die een docent minimaal nodig heeft om zelfstandig te functioneren als tweedegraads docent.
Mijn PDG diploma zou mijns inziens validatie geven voor deze module. Helaas heeft de examen commissie nog geen uitsluitsel gegeven over mijn aanvraag hiervoor. Ik heb twee jaar gedaan over de PDG opleiding en deze module heeft vrijwel dezelfde inhoud als de PDG. Sterker nog, de PDG gaat op sommige punten verder en dieper dan deze module.
Ondanks dat er nog geen validatie is, blijf ik wel de collega's volgen omdat ik ervan overtuigd ben dan andere docent en andere mede studenten meer inzicht en ook andere inzichten geven wat mij een betere leraar maakt.
LUK1 Pedagogisch klimaat in school en klas
Je creëert binnen gangbare authentieke praktijkcontexten in zowel avo als (v)mbo door waarneembaar gedrag een ordelijk en veilig leer- en leefklimaat, waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot sociale, competente en zelfstandige mensen. Je motiveert leerlingen om te leren en stimuleert leerlingen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Je houdt aantoonbaar rekening met de sociaal-emotionele en morele ontwikkeling van leerlingen en met verschillen tussen leerlingen, waaronder verschillen in afkomst en cultuur. Je stemt je pedagogisch-didactisch handelen af op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Je verantwoordt je pedagogisch handelen op basis van kennis van ontwikkeling van adolescenten, inzichten in groepsdynamica, (interculturele) communicatie en principes van klassenmanagement.st te typen.
Leeruitkomst 2 - Leerlingbegeleiding
In de onderstaande collegereeks werken we aan de volgende leeruitkomst
Je brengt in kaart hoe de leerlingbegeleiding op een school wordt vormgegeven en welke functies hierbij zijn betrokken. Je beschrijft welke rol jij als docent kan en wil spelen in de begeleiding van leerlingen in brede zin van het woord, zowel in avo als (v)mbo. Je signaleert leer -, gedrags- en ontwikkelingsproblemen en –stoornissen en houdt hier rekening mee in je onderwijs en begeleiding. Je onderbouwt je pedagogisch-didactisch handelen door middel van vakliteratuur. Je benoemt welke taken mentoren en studieloopbaanbegeleiders hebben, zowel in avo als (v)mbo en welke gespreksvaardigheden zij nodig hebben. Je benoemt je eigen ontwikkelpunten op het gebied van mentoraat en studieloopbaanbegeleiding.
Leeruitkomst 3 - School en Maatschappij
Je onderzoekt de pedagogische functie van de school waarbij je ingaat op welke manier jouw school invulling geeft aan burgerschap. Ook onderzoek je welke sociaalmaatschappelijke rol jij als docent hebt in relatie tot kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming en welke ethische verantwoordelijkheden dit met zich meebrengt. Je draagt bij aan burgerschapsvorming waarbij je rekening houdt met diversiteit in de samenleving en de maatschappelijke, regionale en internationale ontwikkelingen en de morele ontwikkeling van leerlingen.