Call To Action (CTA) ("Ik moet er nu wat mee doen!")
Experimenteren in mijn onderwijs
Aard
Mijn klas is een werkplaats. Ik test kleine didactische ingrepen—zoals bij druk: vooraf papieren slides, strakke uitleg, steeds terug naar de kern. Resultaat: meer rust, meer vragen, beter zicht op misconcepten.
Nut
Ik gebruik conceptcartoons en strips om denkroutes zichtbaar te maken. Eerst kijken en kiezen, dán formules. Maritieme voorbeelden maken het herkenbaar, bespreekbaar en meetbaar.
Noodzaak
Aan boord telt precisie. Daarom ben ik streng op vaktaal en alert op misleidende metaforen. Experimenteren mag in vorm, niet in inhoud: verwondering → correctie → juiste begrippen.
Verbazing
Eenvoudige practica (communicerende vaten, Archimedes) koppelen direct aan scheepswerk. Kleine tweaks, groot effect. Doel: leerlingen én collega’s laten verbázen—regelmatig, concreet, met impact.
Mijn chaos
Mijn didactische werkvorm bestaat bewust uit experimenteren: ik houd van (gecontroleerde) chaos—die geeft mij rust en overzicht. Deze blog—met enige hulp van AI—zet mijn experimentele gedachten op digitaal papier. Mijn chaos, mijn Call To Action.
Ik laat verschillende leeruitkomsten zien op twee manieren:
- Scrapbook - notities van de colleges
- Blog - handlingsbekwame ervaringen