Didactisch practicum koppelen aan lessen #DO

Gepubliceerd op 16 september 2025 om 09:39

Blogpost – Demo-practicum vallende fles met water


Demo-practicum vallende fles met water

Afgelopen week sloten we de lessenserie af met een demo-practicum dat zowel eenvoudig als krachtig was: een fles gevuld met water, met een klein gaatje aan de zijkant. In rust loopt er water uit het gaatje door de hydrostatische drukvan de waterkolom. Maar zodra je de fles loslaat en samen met het water laat vallen, stopt de stroming ineens.

De opdracht aan de leerlingen

De leerlingen kregen de opdracht om na te denken over welke natuurkundige onderwerpen uit de afgelopen weken zichtbaar én onzichtbaar een rol spelen in dit experiment. Dat deden ze eerst individueel in het weekend en daarna in een deep democracy-gesprek in de klas. Zo kreeg iedereen de kans zijn of haar ideeën te delen.

Het gesprek en de bevindingen

Met behulp van de Polytechniek 2-reader hebben we alle behandelde onderwerpen erbij gepakt. Veel leerlingen dachten dat druk de grootste rol speelde: immers, het is de druk van de waterkolom die normaal het water door het gaatje duwt. Dat klopt ook, maar niet volledig.

We ontdekten samen dat meerdere onderwerpen een rol spelen:

  • Drukverschil: normaal stroomt water van hoog naar laag door het drukverschil.

  • Krachten en versnelling: de zwaartekracht versnelt zowel de fles als het water.

  • Gewichtloosheid: doordat fles en water met dezelfde versnelling vallen, is er geen kracht meer die het water tegen de wand drukt.

  • Beweging en stroming: stroming stopt zodra er geen drukverschil meer is.

Uiteindelijk waren we het erover eens dat zwaartekracht de sleutel is: fles en water vallen met gelijke versnelling naar beneden, waardoor de hydrostatische druk inwendig verdwijnt. Het lijkt alsof er “gewichtloosheid” ontstaat, en daardoor stopt het water met stromen uit het gaatje.

Didactische waarde

Dit practicum bleek een perfecte manier om de hele lessenserie samen te vatten:

  • Elke les begon met een herhaling van de vorige.

  • In dit experiment kwamen alle onderwerpen in één keer samen.

  • Het gesprek in de klas zorgde voor eigenaarschap en verdieping: leerlingen moesten zelf benoemen wat ze zagen en koppelen aan theorie.

Voor mij als docent was dit experiment meer dan geslaagd. Het gaf niet alleen een praktische samenvatting van de leerstof, maar ook een zintuiglijke ervaring die leerlingen niet snel vergeten.


Uitwerking in VRAAK-structuur

Verwachting
Ik wilde dat leerlingen door dit demo-practicum alle behandelde natuurkundige onderwerpen (druk, kracht, versnelling, energie, zwaartekracht) zouden herkennen en konden benoemen. Daarnaast hoopte ik dat ze leerden dat natuurkundige verschijnselen vaak meerdere principes tegelijk omvatten.

Realisatie
De leerlingen dachten in eerste instantie vooral aan druk. Tijdens het deep democracy-gesprek kwamen echter ook versnelling, gewichtloosheid en stroming ter sprake. Samen hebben we ontdekt dat zwaartekracht de kern is van het effect.

Analyse
Het practicum werkte omdat het abstracte begrippen tastbaar maakte. Leerlingen zagen direct dat het water niet meer stroomde en moesten verklaren waarom. De discussie liet zien dat misconcepten (zoals “het gat zit dicht tijdens het vallen”) door reflectie en gesprek konden worden doorbroken.

Afspraak
We hebben afgesproken dat we bij volgende practica opnieuw proberen om meerdere onderwerpen te benoemen die tegelijk spelen. Ook blijven we het gesprek voeren over wat er zichtbaar en onzichtbaar aanwezig is in een experiment.

Kracht
De kracht van dit practicum zit in de eenvoud: met een simpele fles, water en een gaatje kun je bijna een hele lessenserie samenvatten en leerlingen actief laten reflecteren op hun eigen leerproces.


blogpost ondersteund door AI.