Beheersen geduld
STARR – Beheersen en geduld
Situatie
De afgelopen weken gaf ik voor het eerst structureel bijles aan studenten die een herkansing moesten doen. Waar ik normaal incidenteel een leerling help met specifieke vragen, draaide ik nu in feite hele lessen opnieuw af. In de plannen van aanpak (PvA) die de studenten moesten schrijven, stond dat ze dagelijks anderhalf uur in de ochtend en anderhalf uur in de middag bijles van mij zouden krijgen. Ik ben daar zonder verdere aanpassing of vragen in meegegaan.
Taak
Mijn taak was om de studenten goed voor te bereiden op hun herkansing. Ik wilde dit doen door hun leerproces te ondersteunen, hen zelfvertrouwen te geven en hiaten in kennis weg te werken. Daarbij verwachtte ik van mezelf dat ik het overzicht zou houden en mijn geduld zou bewaren, zodat het leerproces niet zou stagneren.
Actie
Ik koos ervoor de bijlessen op te bouwen zoals ik reguliere lessen zou geven: gestructureerd en in de volgorde van de lesstof. Aanvankelijk leek dit logisch en overzichtelijk, maar gaandeweg merkte ik dat ik steeds minder geduld had. Ik zag dat leerlingen niet sneller leerden, en ik verloor energie omdat ik niet concreet genoeg werkte aan hun vragen. Uiteindelijk realiseerde ik me dat mijn voorbereiding onvolledig was geweest: ik had beter de gemaakte toetsen moeten analyseren en het PvA daarop door de leerlingen moeten bijstellen.
Resultaat
Het resultaat was dat de leerlingen wel extra lesstof kregen, maar dat de bijlessen minder effectief waren dan gehoopt. Aan het einde van deze periode merkte ik dat ik mijn geduld verloor. Het leerproces van de leerlingen raakte hierdoor indirect beïnvloed. De frustratie die ik voelde kon ik alleen aan mezelf toeschrijven: ik had een verkeerde keuze gemaakt in mijn aanpak en voorbereiding. Tegelijkertijd leverde dit een sterk leermoment op dat ik kan meenemen in de toekomst.
Reflectie
Ik heb geleerd dat beheersen en geduld niet alleen betrekking hebben op de leerlingen, maar net zo goed op mezelf. Als ik merk dat ik ongeduldig word, is dat vaak een signaal dat ik mijn voorbereiding anders moet aanpakken. Ik moet voortaan altijd starten bij de gemaakte toetsen: daaruit blijkt welke onderwerpen écht aandacht nodig hebben. Dat moet het uitgangspunt zijn voor bijlessen, en niet de volgorde van het boek of het PvA van de leerling.
Mijn persoonlijke leer-afspraak
In de toekomst, ook bij het inrichten van het nieuwe studiehuis, ga ik bij bijlessen voortaan beginnen met de resultaten van de toetsen. Ik gebruik dit als basis voor een plan van aanpak en zorg dat mijn eigen emoties en geduld niet onnodig invloed hebben op het leerproces van de leerlingen. Op die manier richt ik mijn energie op wat er werkelijk toe doet: leerlingen helpen waar ze écht vastlopen en leren dat blijft hangen.
De herkansing is morgen, vrijdag. Ik ben benieuwd naar de uitslagen.