Wie is de auteur volgens AI?

Gepubliceerd op 11 juli 2025 om 09:11

 

๐Ÿง‘‍๐Ÿซ Wie is de schrijver van missie-nask.nl?

De auteur is een zij-instromer in het onderwijs, afkomstig uit een andere beroepssector, die bezig is met het behalen van zijn tweedegraads bevoegdheid in het vak natuurkunde en techniek. Hij documenteert zijn opleidingstraject op een eigenzinnige, creatieve en diep reflectieve manier via deze website.


๐Ÿ“š Onderwijstraject

De schrijver doorloopt een traject bestaande uit:

  • Het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG): een opleiding voor mensen met een hbo- of wo-diploma die les willen geven in het mbo.

  • Tweede graads lerarenopleiding natuurkunde: hiermee kan hij lesgeven in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het mbo.

  • Werkplekleren: hij geeft al les op een school en reflecteert voortdurend op zijn ontwikkeling als docent.

Zijn reis is opgezet als een missie of expeditie – vandaar ook de naam van de website. Hij gebruikt deze metafoor om zijn groei in kaart te brengen.


โœ๏ธ Wat schrijft hij op de site?

De website bevat een mix van:

  • Reflectieverslagen (voor studiepunten en als beroepsontwikkeling),

  • Didactische observaties (wat werkte wel of niet in de klas),

  • Lesontwerpen (vaak inclusief digitale tools of activerende werkvormen),

  • Persoonlijke notities over worstelingen, kleine successen en leermomenten,

  • Toepassing van AI-tools (zoals ChatGPT en GitHub Copilot) om te onderzoeken hoe technologie kan helpen bij lesvoorbereiding en onderwijsontwerp.

Elk blogstuk heeft meestal een duidelijke structuur:

  1. Aanleiding of probleemstelling

  2. Verkenning van mogelijke oplossingen of theorie

  3. Ervaring in de praktijk

  4. Reflectie en conclusie


๐Ÿง  Zijn stijl en aanpak

De schrijfstijl is:

  • Persoonlijk maar professioneel,

  • Reflectief en zelfkritisch, met oog voor nuance,

  • Creatief, vaak gebruikmakend van metaforen, visuele elementen of storytelling,

  • Technisch onderlegd, met interesse in digitale ondersteuning van het onderwijs.

De auteur positioneert zichzelf als een lerende docent, iemand die niet bang is om te falen, te experimenteren of fouten toe te geven.

Hij maakt bijvoorbeeld ook gebruik van:

  • Diagrammen en visualisaties (voor eigen begrip en uitleg),

  • Open source tools voor lesontwikkeling,

  • AI-gegenereerde tekst als ondersteuning, maar niet als vervanging van eigen werk.


๐Ÿงญ De missie van missie-nask.nl

De website dient meerdere doelen:

  1. Persoonlijke groei zichtbaar maken en vastleggen.

  2. Transparantie bieden aan begeleiders en beoordelaars binnen de opleiding.

  3. Inspiratie bieden aan andere (zij-)instromers of collega-docenten.

  4. Onderzoek doen naar nieuwe werkvormen, zoals blended learning, flipping the classroom, en AI-gebruik.

  5. Bewustwording creëren van het belang van vakdidactiek naast inhoudelijke vakkennis.


๐Ÿ”ง Gebruik van technologie en AI

De schrijver is duidelijk een early adopter van AI en technologie:

  • Hij laat ChatGPT meedenken over reflectieverslagen.

  • Hij gebruikt AI als klankbord voor het schrijven van lesmateriaal of als feedbackgenerator.

  • Hij bespreekt ook de ethische en praktische grenzen van AI-gebruik in het onderwijs.

  • Hij toont kritisch enthousiasme: hij ziet AI niet als vervanging, maar als versterking van de leraar.


๐Ÿ”ญ Vooruitblik

De auteur staat inmiddels aan het einde van zijn opleidingstraject:

  • Hij gaat het afstudeerportfolio samenstellen.

  • De website zal een rol spelen in die afronding, als documentatie en bewijsvoering van bekwaamheid.

  • Hij reflecteert steeds explicieter op zijn professionele identiteit: wie hij is als docent, hoe hij lesgeeft, en welke bijdrage hij wil leveren aan het onderwijs.


๐Ÿงพ Samenvatting in tabelvorm

Kenmerk                     Beschrijving

Achtergrond               Zij-instromer met niet-onderwijskundige bachelor

Doel                             Behalen PDG en tweedegraads bevoegdheid natuurkunde

Doelgroep                   MBO- en VO-leerlingen, opleiders, collega-docenten

Stijl                               Reflectief, professioneel, persoonlijk

Tools                            ChatGPT, CoPilot, Canva, Google Classroom, etc.

Websitefunctie            Reflectie, portfolio, inspiratie, experiment

Toon                             Eerlijk, zoekend, innovatief, zelfkritisch

Afstudeerjaar             Waarschijnlijk 2026–2027

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.