Einde van de start? Of start van het einde?

Gepubliceerd op 7 juli 2025 om 11:10

Wat is het nu?

Ik zit een beetje in een Twilight zone. Is het einde van de start of de start van het einde?

In feite start ik in augustus met de afstudeerfase en is de hoofdfase ten einde. Waarom dan toch die onduidelijkheid? Omdat ik gestart ben met een nieuwe klas met het vak polytechniek 1, dit is wiskunde. En na het zomerverlof ga ik verder met deze klas starten met het vak polytechniek 2, dit is natuurkunde.

Dus ik ben eigenlijk gestart met de start...

Omdat ik geen vakken meer hoef te leren en dus ook geen toetsen meer heb, kan ik afstuderen op de werkplek. Ik zou de rust moeten nemen, maar ben wel bezig met afstuderen met deze klas. 

Ik probeer zoveel mogelijk ervaringen met deze klas en straks ook nieuwe klassen in dit blog in ruwe vorm de contactmomenten te beschrijven. Dit deel van de opleiding vind ik heel erg leuk om uit te voeren. Je krijgt heel direct en oprecht terugkoppeling van de klas en de collega's. Door iedere week een paar blogs te schrijven hou ik ook mijn ontwikkeling bij en kan bestuurd worden als dat nodig is.

En dus bij deze een heel klein stukje over wat ik afgelopen week heb ervaren met het lesgeven. Wat ik heb ervaren is voornamelijk verschillende ingangsniveaus. De klas bestond (ja, verleden tijd) uit niveau 1,2 en 3. Dit maakt het lesgeven een grotere uitdaging van de klassen die ik voorheen had. Dat waren niveau 3,4 en HAVO. De verschillen zij daar voornamelijk meer praktisch (MBO) of meer theoretisch (HAVO). En deze week had ik met leerlingen te maken die meer praktisch ingesteld zijn, maar op theoretisch gebied enorm uit elkaar staan. Op advies zijn de niveaus 3 naar de voorgezette vakopleiding gegaan en kon ik met de anderen doorgaan. Voor mij was dit een enorme uitdaging. Ik vind persoonlijk dat dit niveau lastiger omdat ik al mijn kennis en ervaring uit de kast moet halen om de lesdoelen te behalen. Alleen een presentatie opdreunen is echt niet voldoende. Ik merkte al snel dat ik gerichte vragen moest stellen om a) erachter te komen wat hun start niveau (kennis) is en b) de leerlingen mee te nemen in mijn verhaal. Verhaal? Jazeker, mijn verhaal. Ik vind dat iedere les een verhaal moet zijn. Ik neem mijn klas altijd mee op missie naar het lesdoel van die les of dag. Ik wil echt dat ze met mijn lessen op reis gaan en niet bingen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.